Tarsus Üniversitesinden:
TARSUS ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS VE LİSANS
EĞİTİM-ÖĞRETİM
VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Tarsus
Üniversitesine bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarında
uygulanan ön lisans ve lisans düzeyinde yürütülen eğitim-öğretim ve
sınavlarla ilgili usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, Tarsus
Üniversitesine bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarında
uygulanan ön lisans ve lisans düzeyinde yürütülen eğitim-öğretim ve
sınavlara ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14 üncü, 44 üncü ve 46 ncı maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) Birim/ilgili birim: Tarsus Üniversitesine bağlı
fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokulunu,
c) Danışman: Öğrencilerin eğitim-öğretim ve diğer
sorunlarıyla ilgilenmek için bölüm başkanı tarafından görevlendirilen
öğretim elemanını,
ç) GNO: Genel not ortalamasını,
d) İlgili kurul: Fakültelerde fakülte kurulunu,
yüksekokullarda yüksekokul kurulunu, meslek yüksekokullarında meslek
yüksekokulu kurulunu,
e) İlgili yönetim kurulu: Fakültelerde fakülte
yönetim kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul yönetim kurulunu, meslek
yüksekokullarında meslek yüksekokulu yönetim kurulunu,
f) Kredi: Bir dersin kredisini, öğrenim kazanımları
ile açıkça belirlenmiş teorik veya uygulamalı ders saatleri ve öğrenciler
için öngörülen diğer faaliyetler için gerekli çalışma saatleri de göz
önünde bulundurularak hesaplanan sayısal değeri,
g) Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı: Tarsus
Üniversitesi Rektörlüğü Öğrenci İşleri Daire Başkanlığını,
ğ) Ön koşul dersi: Ön koşullu bir dersin
alınabilmesi için başarılmış olması gereken dersi,
h) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
ı) Rektör: Tarsus Üniversitesi Rektörünü,
i) Senato: Tarsus Üniversitesi Senatosunu,
j) Staj: Eğitim-öğretim programlarının
niteliklerine bağlı olarak öğrencilerin edindiği bilgileri uygulama alanına
aktarması ya da uygulama alanıyla pekiştirmesi amacıyla ön lisans ve lisans
düzeylerinde yaptıkları uygulamalı çalışmaları,
k) Üniversite: Tarsus Üniversitesini,
l) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrenci Kabulü, İlk Kayıt, Akademik Danışmanlık ve
Oryantasyon
Öğrenci
kabulü
MADDE 5 –
(1) Üniversiteye kabul için
aşağıdaki şartlar aranır:
a) Türkiye'de bir liseden veya Millî Eğitim
Bakanlığı tarafından lise dengi olarak kabul edilen yurt içindeki veya yurt
dışındaki bir okuldan, diploma almaya hak kazandığını gösteren bir belgeye
sahip olmak.
b) ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınavlar ve/veya
Üniversite tarafından yapılan özel yetenek sınavı sonucuna göre kayıt hakkı
kazanmış olmak.
c) Başka bir yükseköğretim kurumunda örgün eğitim,
uzaktan eğitim ve açık öğretim programlarının kontenjan sınırlaması olan
birimlerinde eşdeğer diploma programlarından birine kayıtlı olmamak.
(2) Özel yetenek gerektiren programların sınavları
ile seçme ve yerleştirme işlemleri, YÖK kararları çerçevesinde, Üniversite
tarafından yapılır.
(3) Uluslararası öğrenci kabulü ile ilgili esaslar
ilgili mevzuat hükümleri ve Senato kararları ile belirlenir.
İlk kayıt
MADDE 6 –
(1) Üniversiteye kayıt hakkı
kazanan aday, YÖK ve/veya Üniversite tarafından belirlenen esaslara göre
ilan edilen süre içinde kaydını yaptırır.
(2) Kaydını e-Devlet üzerinden yapan adaylardan
kayıt için belge istenmez. Bu yolla kayıt yaptıranların dışındaki
adaylardan ise belgelerin aslı veya Üniversite tarafından onaylanan örneği
istenir. Bu durumda adayların bizzat başvurmaları gerekir, ancak
mazeretleri sebebiyle bizzat başvuramayan adaylar, noter vekâletnamesini
haiz vekilleri veya kanunî temsilcileri aracılığı ile de kayıt
yaptırabilirler. Belgeleri eksik olan adayların kayıtları yapılmaz.
(3)
Üniversiteye kayıt olmak isteyen yabancı uyruklu adaylar ile Üniversitenin
başka bir yükseköğretim kurumuyla uluslararası ortak yürüteceği programlara
kayıt yaptıracakların kayıt işlemleri, 6/10/2016
tarihli ve 29849 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim
Kurumlarının Yurt Dışı Yükseköğretim Kurumlarıyla Ortak Eğitim Öğretim
Programlarına Dair Yönetmelik ile diğer mevzuat hükümlerine ve Senato
kararlarına göre yapılır.
(4) Üniversiteye kesin kayıt işlemlerini
yaptırmayanlar, öğrenci olma hakkından vazgeçmiş sayılır ve herhangi bir
hak iddia edemezler.
(5) Özel yetenek sınavı sonucu öğrenci alan
birimlere, akademik takvimde belirtilen gün ve saatte kesin kaydını
yaptırmayan aday öğrenciler, kayıt haklarını kaybederler ve yerlerine yedek
adaylar alınır.
Kimlik
kartı
MADDE 7 –
(1) Üniversiteye kesin kayıt
yaptıran öğrenciye, fotoğraflı öğrenci kimlik kartı verilir.
(2) Kimlik kartını kaybeden veya yenilemek isteyen
öğrenciye, Senato tarafından belirlenen esaslara göre yeni kimlik kartı
verilir.
Akademik
danışmanlık ve oryantasyon
MADDE 8 –
(1) İlgili bölüm başkanı, kesin
kayıt yaptıran her öğrenciye tam zamanlı öğretim elemanları arasından bir
akademik danışman atar.
(2) Akademik danışmanların görevlerine ilişkin
esaslar Senato tarafından belirlenir.
(3) Kesin kayıt yaptıran öğrencilere Üniversiteyi
ve ilgili birimi tanıtmak amacıyla, ilgili birimler tarafından oryantasyon programları düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim-Öğretim ile İlgili Esaslar
Akademik
takvim ve öğretim yılı
MADDE 9 –
(1) Eğitim-öğretim yılı ve ilgili
diğer faaliyetlerin başlangıç ve bitiş, yarıyıl/yılsonu sınav tarihleri,
katkı payı/öğrenim ücreti yatırma, kayıt yenileme ile benzeri konular birimlerin
önerisi ile Senato tarafından belirlenir ve akademik takvimde ilan edilir.
(2) Bir eğitim-öğretim yılı güz ve bahar yarıyılı
olmak üzere iki yarıyıldan oluşur.
(3) Eğitim-öğretim yılı kapsamında yaz okulu
açılabilir. Yaz okulunda eğitim-öğretime ilişkin esaslar Senato tarafından
belirlenir. Öğrenciler, Senato tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde,
ilgili birimin yönetim kurulu kararıyla, diğer yükseköğretim kurumlarının
yaz okulundan ders/dersler alabilir. Alınan dersin/derslerin kredi ve
notlarının transferi, ilgili birim yönetim kurulu kararıyla yapılır. Diğer
yükseköğretim kurumlarından alınan notların dönüşümü, Senato tarafından
belirlenen esaslara göre yapılır.
(4) Her bir yarıyıl on dört hafta ders, bir hafta
ara sınav haftası ve iki hafta da yarıyıl sonu sınav haftası olmak üzere on
yedi haftadan oluşur.
(5) Ara sınavlar sekizinci haftada yapılır ve ara
sınavların yapıldığı hafta ders yapılmaz.
(6) Cumartesi, pazar ve resmî tatil günleri
eğitim-öğretim günlerinden sayılmaz, ancak gerekli görülen hallerde ilgili
birim yönetim kurulu kararıyla cumartesi ve/veya pazar günleri ders ve/veya
sınav yapılabilir.
Eğitim-öğretim
süresi
MADDE 10 – (1) 2547 sayılı
Kanunun 44 üncü maddesi uyarınca; öğrenci, bir yıl süreli yabancı dil
hazırlık sınıfı hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği
dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın; öğrenim süresi iki yıl olan ön lisans programlarını azami
dört yıl, öğrenim süresi dört yıl olan lisans programlarını azami yedi yıl,
öğrenim süresi beş yıl olan lisans programlarını azami sekiz yıl, öğrenim
süresi altı yıl olan lisans programlarını azami dokuz yıl içinde tamamlamak
zorundadır.
(2) Değişim programları kapsamında yurt
içindeki/yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarında geçirilen yarıyıllar/yıllar,
program süresine ve azami öğrenim süresine dâhildir.
(3) Üniversiteden süreli uzaklaştırma cezası alan
öğrencilerin ceza süreleri öğrenim süresinden sayılır.
(4) Azami süreler sonunda mezun olamayan öğrenciler
hakkında 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesi hükümleri uygulanır.
Eğitim-öğretim
planları
MADDE 11
– (1) Eğitim-öğretim planı YÖK’ün
ilgili program için tespit ettiği eğitim-öğretim çalışmalarını içeren ve
Senato tarafından kabul edilen, ortak ilkeler dikkate alınarak, ilgili
kurulca kararlaştırılan ve tümüyle başarıldığında diploma almaya hak
kazandıran eğitim-öğretim çalışmalarının bütünüdür.
(2) Eğitim-öğretim programı, ilgili akademik
birimlerde, özelliklerine göre teorik dersler ve/veya uygulamalardan,
seminer, atölye, laboratuvar, klinik çalışması,
bitirme çalışması, arazi uygulaması, inceleme, araştırma gezisi, bireysel
çalışma, ödev, staj ve benzeri çalışmalardan oluşur. Bu çalışmaların
dönemlere dağılımı, bölümlerin görüşleri alınmak suretiyle ilgili
birimlerin kurulları tarafından önerilen ve Senato tarafından onaylanan eğitim-öğretim
planına göre yapılır.
(3) Birimlerin işyeri eğitimi, staj, uygulama ve
benzeri çalışmalarla ilgili esasları ilgili kurulların teklifi ile Senato
tarafından belirlenir.
(4) Bitirme ödevi/çalışması yaptırılan birimlerde
başvuru, danışman ataması ve değerlendirme gibi bitirme
ödevinin/çalışmasının uygulamasına ilişkin esaslar birim kurulu tarafından
belirlenir.
(5) Birim yönetim kurulu kararı ve Üniversite
Yönetim Kurulunun onayıyla uygulamalı dersler Üniversite dışında da
yapılabilir. Bu derslerin planlanmasına ilişkin esaslar, ilgili birim
kurulunda kararlaştırılır ve Senato tarafından onaylanır.
(6) Üniversitede öğretim, ders geçme esasına
dayalıdır ve kredili sisteme göre yürütülür.
Yatay/dikey
geçiş işlemleri
MADDE 12
– (1) Diğer yükseköğretim
kurumlarından Üniversiteye geçişler, 24/4/2010
tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim
Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki
Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına
İlişkin Yönetmelik hükümlerine, YÖK ve Senato kararlarına göre yürütülür.
Bu öğrencilerin eğitim programlarına intibakları, ilgili birim yönetim
kurullarınca yapılır.
(2) Ön lisans mezunlarının lisans programlarına
kabulleri ve intibak programları, 19/2/2002
tarihli ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan, Meslek Yüksekokulları
ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygun olarak,
ilgili birimlerin yönetim kurullarınca yapılır.
Çift anadal programı
MADDE 13
– (1) Çift anadal
programı, ilgili bölüm/anabilim dalının isteği, ilgili kurulun önerisi ve
Senatonun onayı ile açılabilir. Çift anadal, ön
lisans diploma programları ile diğer ön lisans programları arasında, lisans
programları ile diğer lisans programları veya ön lisans programları
arasında yapılabilir.
(2) Çift anadal ile
ilgili hususlar, Senato tarafından belirlenir.
Yandal programı
MADDE 14
– (1) Yandal
programı, ilgili bölüm/anabilim dalının isteği, ilgili kurulun önerisi ve
Senatonun kararı ile kesinleşir ve bölüm/anabilim dallarının işbirliğiyle
yürütülür. Herhangi bir lisans programına kayıtlı öğrencilerden gerekli
koşulları sağlayanlara, kendi lisans programlarına ek olarak sertifikaya
yönelik bir yandal programı izleme imkânı
verilir. Yandal programı ayrı bir lisans programı
anlamını taşımaz.
(2) Yandal programı ile
ilgili hususlar, Senato tarafından belirlenir.
Ders
muafiyeti ve intibak
MADDE 15
– (1) Üniversiteye yatay/dikey
geçiş yapan veya daha önce herhangi bir yükseköğretim kurumunda öğrenim
görmüş olup Üniversiteye yeni kaydolan öğrenciler ile Üniversitede çift anadal programına kaydolan öğrenciler, daha önceki
yükseköğretim kurumlarında almış ve başarmış oldukları derslerden muaf
olmayı talep edebilirler.
(2) Üniversite birimlerine kaydını yaptıran
öğrencilerin muafiyet ve intibak işlemleri Senato tarafından belirlenen
esaslar ve ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır.
Yabancı
dil
MADDE 16
– (1) Ortak zorunlu yabancı dil
dersleri, Üniversiteye kayıt yaptıran öğrencilerin, 2547 sayılı Kanunun 5
inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendi gereğince, birinci ve ikinci
yarıyılda almak zorunda oldukları yabancı dil dersleridir.
(2) Her eğitim-öğretim yılı başında, akademik
takvimde belirlenen tarihte Ortak Dersler Bölüm Başkanlığı tarafından ortak
zorunlu yabancı dil dersleri için 23/3/2016
tarihli ve 29662 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim
Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dille Öğretim Yapılmasında
Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre, yabancı dil muafiyet
sınavı yapılır. Muafiyet koşulları Senato tarafından düzenlenir.
(3) Üniversite bünyesinde ilgili kurulların
teklifi, Senatonun kararı ve YÖK’ün onayı ile yabancı dil hazırlık sınıfı
açılabilir. Zorunlu ve seçmeli derslerin en az %30’unun yabancı dille
verildiği programlara kayıtlı olan öğrenciler, ilgili yabancı dilde bir
yeterlik sınavına alınırlar. Bu sınavda başarı gösteren ve Yükseköğretim
Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dille Öğretim Yapılmasında
Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre Senato tarafından
düzenlenen muafiyet koşullarını yerine getiren öğrenciler kayıtlı oldukları
diploma programlarında öğrenimlerine başlarlar. Yeterlik sınavına girmeyen
veya girdiği hâlde başaramayan öğrenciler, iki yarıyıl süreli yabancı dil
hazırlık öğretimi programına katılırlar.
(4) Yabancı dil hazırlık sınıfının eğitim-öğretim
ve sınavları, Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı
Dille Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik hükümleri,
YÖK ve Senato kararlarına göre gerçekleştirilir.
Dersler
ve ders kredileri
MADDE 17
– (1) Dersler; zorunlu dersler,
ortak zorunlu dersler, seçmeli dersler, ön koşullu dersler ve ön koşul
dersleri olarak gruplandırılır. Bu derslere ilişkin esaslar şunlardır:
a) Zorunlu dersler: Öğrencinin kaydolduğu programda
almakla yükümlü olduğu derslerdir.
b) Ortak zorunlu dersler: 2547 sayılı Kanunun 5
inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yer alan Atatürk İlkeleri
ve İnkılâp Tarihi, Türk dili, yabancı dil ile 20/6/2012
tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununa göre iş güvenliği
uzmanı olabilecek mezunları yetiştiren fakültelerde İş Sağlığı ve Güvenliği
dersleridir.
c) Seçmeli dersler: Öğrencinin zorunlu dersler
dışında kendi isteği ile aldığı derslerdir. Seçmeli dersler öğrencinin
kayıtlı olduğu birimden alınabileceği gibi, diğer birimlerden de
alınabilir. Seçmeli derslerin okutulacağı yarıyıllar ile bu yarıyıllarda en
az alınması gereken seçmeli derslerin AKTS kredisi, ilgili birim
kurullarınca eğitim-öğretim programlarında belirtilir. Bir seçmeli dersin
açılabilmesi için gerekli öğrenci sayısı, on öğrenciden az olmamak üzere
birim kurulları tarafından belirlenir.
ç) Ön koşullu dersler/ön koşul dersleri:
Alınabilmesi için alt yarıyıl veya yıllarda yer alan ön koşul derslerinden
bir veya birkaçının başarılması ve/veya devam şartının yerine getirilmesi
gereken derslere ön koşullu dersler denir. Ön koşullu dersler ve bunlara
bağlı ön koşul dersleri ilgili kurulların önerisi üzerine Senato tarafından
belirlenir.
(2) Her yarıyıl/yıl hangi derslerin açılacağı ve
hangi öğretim elemanlarınca okutulacağı, bölüm kurullarının önerileri ile
birim kurulları tarafından kararlaştırılır.
(3) Derslerin ve uygulamaların hafta içindeki
dağılımı ve sorumlu öğretim elemanları ilgili dönemin derslerinin
başlamasından en az beş iş günü önce ilan edilir.
(4) Her dersin kredisi öğretim programında
belirtilir. Bir programdaki toplam kredi miktarı ilgili kurulların önerisi
ve Senatonun onayı ile belirlenir. Derslerin kredileri aşağıdaki gibidir:
a) Kredi sistemi olarak ulusal kredi sistemi ve AKTS
birlikte kullanılır.
b) Bir dersin kredi değeri, o dersin haftalık
teorik ders saatlerinin tamamı ile laboratuvar,
uygulama, atölye, stüdyo, staj ve benzeri çalışmaların haftalık saatlerinin
yarısının toplamından oluşur.
c) Kredisiz derslerin haftalık teorik ve uygulamalı
saatleri belirlenir ancak bu derslere kredi değeri verilmez ve ortalamalara
dâhil edilmez.
(5) Bir programdaki tüm dersler ve uygulamalar için
ders kredileri, teorik ve uygulamalı ders saatleri ve öğrenciler için
öngörülen diğer faaliyetlerdeki gerekli çalışma saatleri de göz önünde
tutularak AKTS’ye uygun olarak belirlenir.
(6) Bir programdaki toplam ders
kredisi, YÖK Başkanlığınca ilgili programın yer aldığı diploma düzeyi ve
alan için yükseköğretim yeterlikler çerçevesine göre belirlenen kredi
aralığına göre iki yıllık ön lisans programları için 120 AKTS, dört yıllık
lisans programları için 240 AKTS, lisans ve yüksek lisans derecelerini
birlikte veren beş yıllık programlar için 300 AKTS, altı yıllık programlar
için 360 AKTS’dir.
Yarıyıl
kayıtları
MADDE 18
– (1) Öğrenciler her yarıyıl
başında ve akademik takvimde belirtilen süreler içinde, bulundukları sınıf
ve durumlara göre bilgisayar ortamında interaktif
olarak derslerini seçmek suretiyle kayıt yenilemek zorundadırlar.
(2) Derslere yazılım ve kayıt yenileme işlerinin
tümünden öğrenciler sorumlu olup bu işlemleri kendileri yapmakla
yükümlüdürler. Ancak, Üniversiteyi kazanarak kesin kaydını yapan
öğrenciler, aynı zamanda birinci sınıfın birinci yarıyıl derslerine de
kayıtlarını yaptırmış sayılırlar. Bu kapsamdaki öğrencilerin ders
kayıtları, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından doğrudan yapılır.
Gerektiği halde katkı payı/öğrenim ücretini yatırmayan yeni kayıt yaptıran
öğrencilerin ders kayıtları yapılmaz.
(3) Derse kayıt işlemlerinde öğrencinin;
a) Ders seçme işlemini öğrenci bilgi sisteminden
yapması,
b) 2547 sayılı Kanunun 46 ncı
maddesinde öngörülen şartları yerine getirmesi,
c) Kayıt olduğu dersleri danışmanına onaylatması,
gerekir. Ders seçim işlemi danışmanı tarafından
onaylanmadıkça kesinleşmez.
(4) Süresi içinde ders kaydı yapmamış olan
öğrencilerin kayıtlarının yenilenmesine, derslerin başlama tarihinden
itibaren beş iş günü içerisinde mazeretlerini belirten dilekçe ve belgeleri
ile kayıtlı oldukları akademik birime müracaat etmeleri halinde ilgili
birim yönetim kurulu karar verir. Mazeretleri kabul edilen öğrencilerin
derse kayıtları ilgili akademik birimin kararları doğrultusunda yarıyıl
derslerinin başlangıç haftasını takip eden üçüncü hafta içerisinde Öğrenci
İşleri Daire Başkanlığı tarafından yapılır.
(5) Belirlenen süreler içinde yarıyıl/yıl kaydını
yenilemeyen öğrenci, o yarıyıl/yıldaki öğrencilik haklarından yararlanamaz,
derslere devam edemez, sınavlara giremez. Herhangi bir nedenle kaydolmadığı
dersin sınavına girmiş olan öğrencinin notu iptal edilir. Bu süre, 10 uncu
maddede belirtilen öğretim süresinden sayılır.
Derse
kayıt esasları
MADDE 19
– (1) Öğrencinin bir yarıyılda
alacağı haftalık ders yükü 40 ders saatinden fazla olamaz. Ancak, azami
öğrenim sürelerinin son yılında bulunanlar ile tüm dersleri aldığında o
yarıyılın sonunda mezun olabilecek durumda olan öğrencilerin devam şartını
sağladıkları dersler için 40 saat şartı aranmaz.
(2) Öğrenciler, akademik takvimde belirtilen
süreler içinde interaktif olarak yeni bir derse
yazılabilirler veya daha önce yazılmış oldukları bir dersi bırakabilirler.
Ancak, başarısızlık nedeniyle tekrarlamak zorunda oldukları dersleri
bırakamazlar. Öğrenciler, başarısız oldukları ve normal yarıyılında
almadıkları dersleri almak kaydıyla, bulundukları yarıyıl derslerinden de
alabilirler.
(3) Öğrenciler, kayıt yenileme süresinden sonra ve
akademik takvimde belirtilen ders ekleme bırakma tarihlerinde danışmanının
onayı ile aşağıdaki işlemleri yapabilir:
a) Alması zorunlu iken almamış olduğu bir dersi
alabilir.
b) Alması zorunlu olan bir ders ile çakışan
herhangi bir dersini değiştirebilir.
c) Asgari öğrenci sayısı şartının sağlanmaması
dolayısıyla açılmayan seçmeli bir dersin yerine yeni bir ders seçebilir.
(4) Öğrenciler isterlerse başarılı oldukları
dersleri not yükseltmek amacıyla tekrar edebilirler. Bu durumda dersin
tekrar edildiği yarıyılda alınan not, dersin son harf notu yerine geçer.
(5) Ön koşullu dersler ve koşulları, gerekçeleri
ile birlikte anabilim dalı kurulu, bölüm kurulu, fakülte/yüksekokul
kurullarınca belirlenir ve alınan kararlar Senatonun onayı ile kesinleşir.
Ön koşullu dersler eğitim-öğretim planında belirtilir. Bu derslere
yazılabilmek için ön koşul derslerinden en son alınan notun en az DC olması
gerekir. Ön koşul olarak belirlenen bir ders, kredisiz ise ön koşulun
sağlanabilmesi için bu dersten başarılı olma (G) şartı aranır.
(6) Öğrenciler, tekrarlamaları gereken seçmeli
derslerin yerine ilgili yarıyılda açılan diğer seçmeli derslerden herhangi birini
alabilirler. Bu takdirde, önceki ders ve çalışmalar için kullanılmış olan
haklar yeniden kullanılamaz.
(7) Lisans öğrencileri, istemeleri halinde
danışmanlarının olumlu görüşüyle, birinci fıkradaki ders yükü ile sınırlı
olmak kaydıyla ön koşullu olmayan veya ön koşulunu yerine getirdikleri, üst
yarıyıl/yıl programlarına ait dersleri bu Yönetmelikte belirtilen şartlara
göre alarak öğrenim süresinden daha kısa sürede mezun olabilirler. Önceki
yarıyıl derslerinin tamamını alarak başarması ve GNO’sunun
3,00 veya üzerinde olması durumunda, öğrenci öncelikle bulunduğu yarıyılın
derslerini almak ve birinci fıkradaki ders yükü ile sınırlı olmak kaydıyla,
üst yarıyıldan ders veya dersler alabilir.
Derslere
devam esasları
MADDE 20
– (1) Öğrenciler derslere ve
uygulamalara devam etmek ve öğretim elemanının gerekli gördüğü diğer
akademik çalışmalara katılmak zorundadırlar.
(2) Devamsızlıkların hesaplanmasında ders, staj
veya uygulamaların o yarıyıldaki/yıldaki toplam saati esas alınır.
(3) Derslere devam durumu, ilgili öğretim elemanı
tarafından izlenir. Derse devam zorunluluğunu yerine getirmeyen
öğrencilerin listesi, yarıyıl/yılsonu sınavlarından önce ilgili öğretim
elemanı tarafından ilân edilir.
(4) Öğrencilerin, bir dersin yarıyıl/yılsonu veya
staj sonu sınavına girebilmeleri için teorik derslerin en az %70’ine, staj,
atölye ve laboratuvarların %80’ine devamları
zorunludur. Derslerin özelliği ve ilgili birimin isteği halinde ilgili
birimin yönetim kurulu kararıyla laboratuvar ve
uygulamaların devam yüzdeleri artırılabilir.
(5) Ek yerleştirme, yatay geçiş, dikey geçiş,
öğrenci affı ve benzeri nedenlerle dersler başladıktan sonra kayıtları
yapılan öğrenciler, kayıt olmadan önceki haftalara ait sürelerde derslere
devam etmiş sayılır.
(6) Sağlık raporu ilgili yönetim kurulunca kabul
edilse bile, öğrencilerin raporlu olduğu süre devamsızlık süresinden
sayılır.
(7) Rektörlük tarafından Üniversite adına sportif,
kültürel ve bilimsel faaliyetlere, yurt içi ve yurt dışındaki müsabakalara
ve bunların hazırlık çalışmalarına katılmaları için görevlendirilen
öğrenciler, görevlendirilme süresi içerisinde giremedikleri ders veya
sınavlar için izinli ve mazeretli sayılırlar. Öğrencilerin bu süreleri
devamsızlık süresinin hesabında dikkate alınmaz. Ancak, bir öğrencinin izinli
sayıldığı süre de dahil toplam devamsızlık süresi
bir dersin o yarıyıldaki/yıldaki toplam saatinin %50’sini aşamaz.
(8) Bir dersten yarıyıl sonu sınavına girme şartını
bir kere yerine getiren öğrenci için, bu dersi daha sonraki yarıyıllarda
tekrarlaması durumunda, sadece teorik derslerden devam şartı aranmaz.
Ancak, uygulama, laboratuvar ve derse bağlı diğer
çalışmalara devam şartı aranır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sınavlar, Sınav Uygulama ve Değerlendirme Esasları
Sınavlar
ve sınav uygulama esasları
MADDE 21
– (1) Öğrenciler her yarıyılda en
az bir ara sınav ile yarıyıl sonu sınavına girerler. Ancak ilgili birimlerin
kurul kararıyla proje, seminer, arazi çalışmaları, kısa sınav, ödev, staj, laboratuvar ve benzeri yarıyıl içi çalışmalar da
yapılabilir. Yarıyıl içi çalışmalar ve yarıyıl sonu sınavı notları 100 puan
üzerinden verilir.
(2) Akademik not ortalamasına katılmayan dersler
eğitim-öğretim planında belirtilir. Ara sınav ve/veya yarıyıl sonu sınavı
gerektirmeyen eğitim-öğretim çalışmaları ilgili birim kurulunca tespit
edilerek eğitim-öğretim planında belirtilir ve bu konuda Öğrenci İşleri
Daire Başkanlığına bilgi verilir. Bu durumda öğrencinin harf notu yarıyıl içi
çalışmaları değerlendirilerek takdir edilir.
(3) Alt ve üst yarıyıldan alınan dersler hariç
olmak üzere bir yarıyıl/yıl programında yer alan derslerden bir günde en
fazla iki dersin ara/yılsonu ve bütünleme sınavı yapılır.
(4) Bitirme çalışması/projesi/ödevinin
değerlendirmesi ilgili bölüm tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde
yapılır ve bu dersler için bütünleme sınavı yapılmaz.
(5) Sınav sonuçları, akademik takvimde belirtilen
tarihe kadar ilan edilir. Öğretim elemanı, sorumlu olduğu derslere ait
sınav evraklarını notların ilan edildiği tarihten itibaren on beş iş günü
içerisinde ilgili bölüm başkanlığına teslim eder. Sınavlara ilişkin belge
ve tutanaklar en az iki yıl saklanır.
Ara sınav
ve yarıyıl içi çalışmaları
MADDE 22
– (1) Bir ders için yarıyıl
uygulamasında yarıyıl içinde, yıl uygulamasında ise yıl içinde en az bir
ara sınav yapılır. Bununla birlikte ders içindeki proje, ödev, laboratuvar, uygulama ve benzeri çalışmalar, ilgili
birim kurulu kararıyla yarıyıl/yıl içi çalışması yerine geçebilir.
(2) Ara sınavların ders başarı notuna katkısı
%40’tır. Ancak birden fazla ara sınav veya yarıyıl içi çalışması yapılması
durumunda akademik takvimde ilan edilen tarih aralığında yapılan ara
sınavın katkısı en az %20 olmak zorundadır.
(3) Yarıyıl içinde yapılan ara sınav ve yarıyıl/yıl
içi çalışmaların sayısı ve harf notuna katkısının oranı öğretim elemanı
tarafından belirlenerek, yarıyılın ilk üç haftası içerisinde öğrenciye
duyurulur.
(4) Proje, bitirme çalışması ve seminer dersleri
için ara sınav yapılmaz. Bu çalışmaların değerlendirilmesi ilgili birim
yönetim kurulunun belirleyeceği esaslara göre yapılır.
Yarıyıl
sonu sınavı
MADDE 23
– (1) Yarıyıl sonu sınavları
yarıyıl sonunda iki haftaya yayılarak, akademik birimler tarafından ilan
edilen yer, tarih ve saatlerde yapılır.
(2) Yarıyıl sonu sınavına, devam zorunluluğunu
yerine getiren ve uygulamalı derslerin uygulamalarından başarılı olan
öğrenciler girebilir. Bu şartları yerine getiremeyen öğrenciler yarıyıl
sonu sınavına alınmaz ve bu öğrencilere (D) devamsız harf notu verilir.
(3) Yarıyıl sonu sınavının harf notuna katkısı
%60’tır. Yarıyıl sonu sınavında 100 puan üzerinden en az 40 puan almak
zorunludur. Yarıyıl sonu sınavına girmeyen veya bu sınavdan en az 40 puan
alamayan öğrencilere (FF) harf notu verilir.
Bütünleme
sınavı
MADDE 24
– (1) Öğrenciler yarıyıl/yılsonu
sınavında başarısız oldukları, (DC) harf notu ile şartlı başarılı oldukları
veya yarıyıl/yılsonu sınavına girmedikleri bütün derslerden bütünleme
sınavına girebilirler. Yarıyıl/yılsonu sınavları ile bütünleme sınavları
arasında en az beş gün ara verilmek zorundadır. Bütünleme sınavında alınan
not yarıyıl/yılsonu sınav notu yerine geçer. Yarıyıl sonu ortalaması ve GNO’nun hesaplanmasında yıllık okutulan derslerin notu
dersin alındığı yılın sonundaki yarıyıla katılır.
Üç ders
sınavı
MADDE 25
– (1) Mezuniyetlerine en fazla üç
dersi kalan öğrencilere, akademik takvimde belirtilen zamanda, söz konusu
derslerin dönemine bakılmaksızın, üç ders sınav hakkı verilir.
(2) Öğrencilerin üç ders sınav hakkı elde
edebilmeleri için ilgili derslerin yarıyıl sonu sınavına girebilme şartlarını
yerine getirmiş olmaları zorunludur. Bu derslerden başarılı olabilmek için
100 puan üzerinden en az 50 puan almak zorunludur. Bu derslerin başarı
notunun belirlenmesinde yarıyıl içi çalışmaları değerlendirmeye alınmaz.
Harfli not sistemine dönüşüm işleminde mutlak not sistemi kullanılır.
Sınavda alınan harfli not o dersin ilgili dönemdeki başarı notu yerine
geçer.
(3) Üç ders sınav hakkı, sınav hakkının kazanıldığı
yarıyıl itibarıyla kullandırılır.
(4) Üç ders sınav hakkını
kullanıp ilgili derslerden başarısız olan öğrenciler ile üç ders sınav
hakkını kullanmayan öğrenciler söz konusu derse/derslere açıldığı ilk
yarıyılda kayıt yaptırmış olmaları ve devam şartı aranmaksızın yarıyıl içi
ve yarıyıl sonu sınavlarına girerek ve dersin gerekliliklerini yerine
getirerek başarısız olmaları durumunda, tekrar üç ders sınav hakkını
kullanabilirler.
(5) Üç ders sınav hakkını kullanmak isteyen
öğrenciler, bütünleme sınav sonuçlarının ilanından sonra beş iş günü içinde
ilgili bölüm başkanlığına yazılı olarak başvurur. Öğrencinin durumu beş iş
günü içinde incelenerek öğrencinin sınava girme şartlarını sağlaması
halinde öğrenciye ve dersin öğretim elemanına/elemanlarına üç ders sınavı
açılacağı tarih bölüm kurulu kararı ile bildirilir.
(6) Yaz okulundan ders alıp üç derse kalanlar ile
zorunlu yaz stajını tamamlayıp üç derse kalanlar için de yaz okulunun
bitiminden sonra üç ders sınavı açılır.
Mazeret
sınavı
MADDE 26
– (1) Haklı ve geçerli bir
nedenden dolayı ara sınava giremeyen ve mazeretleri ilgili birimin yönetim
kurulu tarafından kabul edilen öğrencilere mazeret sınav hakkı verilir.
(2) Sportif, kültürel ve bilimsel faaliyetler gibi
alanlarda Üniversiteyi temsilen görevlendirilen öğrencilerin giremedikleri
tüm sınavları için mazeret sınavı açılır.
(3) Mazeret sınavlarının hangi tarihte yapılacağı,
ilgili birim yönetim kurulunca belirlenir ve ilgililere duyurulur.
(4) Öğrencinin, sınav tarihinden itibaren en geç
beş iş günü içinde mazeretini gösterir belge ile bölüm başkanlığına/müdürlüğe/dekanlığa
yazılı olarak müracaat etmesi gerekir. Bu sürenin dışında yapılan
başvurular işleme konulmaz. Mazeret sınavına girmeyen öğrenciler için yeni
bir mazeret sınavı yapılmaz.
Notların
verilmesi
MADDE 27
– (1) Harf notları, öğretim
elemanı tarafından, Öğrenci Bilgi Sistemine girildiği ve Öğrenci İşleri
Daire Başkanlığına iletildiği anda kesinleşir ve ilan edilir.
(2) Sınavların bitimini izleyen haftanın ilk üç
günü içerisinde harf notları ile ilgili işlemlerin tamamlanması zorunludur.
İlgili akademik birim bu notları iki suret olarak listeler. Düzenlenen bu
listeler, dersi veren öğretim elemanı tarafından imzalanır. İmzalı
listelerin bir nüshası ilgili bölüm başkanlığında, diğer nüshası ise
Öğrenci İşleri Daire Başkanlığında muhafaza edilir.
Başarının
ölçülmesi ve değerlendirilmesi
MADDE 28
– (1) Öğrencilerin başarı notunun
hesaplanmasında, bağıl veya mutlak değerlendirme sistemi kullanılır.
Fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokullarında hangi değerlendirme sisteminin kullanılacağına,
eğitim-öğretim yılı başlamadan önce, ilgili birim kurulu önerisi ile Senato
karar verir.
(2) Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.
100 puan üzerinden verilen notun harfli nota dönüştürülmesinde, yarıyıl
içinde yapılan ara sınav, proje, seminer, arazi çalışmaları, kısa sınav,
ödev ve laboratuvar gibi çalışmaları ile yarıyıl
sonu sınavının ağırlıkları dikkate alınır.
(3) Bağıl değerlendirme sistemine ilişkin ölçme ve
değerlendirme esasları, bağıl değerlendirme sisteminde başarı notu
hesaplamasına katılma şartları, kısıtları, bunların sınırları, başarı
dereceleri ve ilgili diğer hususlar Senato tarafından belirlenir.
(4) Mutlak değerlendirme sisteminde, başarı notu
derecelerinin puan ve harf karşılıkları ile not aralıkları Senato
tarafından belirlenir.
(5) Üniversitede kullanılan 4’lük sistem başarı
notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:
Harf Notu Katsayı Başarı Durumu Not
Ortalamasına Anlamı
AA 4,0 Başarılı Katılır Mükemmel
BA 3,5 Başarılı Katılır Çok İyi
BB 3,0 Başarılı Katılır İyi
CB 2,5 Başarılı Katılır Orta
CC 2,0 Başarılı Katılır Yeterli
DC 1,5 Yarıyıl Not Ortalamasına
ve Sınav Türüne Göre
Başarılı/Başarısız Katılır Şartlı Başarılı
DD 1,0 Başarısız Katılır Başarısız
FD 0,5 Başarısız Katılır Başarısız
FF 0,0 Başarısız Katılır Başarısız
D 0,0 Başarısız Katılır Devamsız
G Başarılı Katılmaz Geçer
K Başarısız Katılmaz Kalır
S Süren
Çalışma Katılmaz Süren Çalışma
M Başarılı
Katılmaz
Muaf
(6) Ortalamaya katılan notlardan;
a) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf
notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.
b) GNO’su en az 2,00 olan
öğrenciler, (DC) harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar ve
bu dersleri, not yükseltmek amacıyla tekrar edebilirler.
c) Bir dersten (DD), (FD) ve (FF) harf notlarından
birini alan öğrenciler o dersten başarısız sayılırlar.
ç) (D) (Devamsız) harf notu, derse devam ve
uygulama ile ilgili koşulları yerine getirmemiş, devamsızlık nedeniyle o
dersin yarıyıl/yılsonu sınavına girme hakkı olmayan öğrencilere verilir,
öğrenci ilgili dersten başarısız sayılır.
(7) Ortalamaya katılmayan notlardan;
a) (G) (Geçer/Başarılı) harf notu, kredisiz
derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.
b) (K) (Kalır) harf notu, kredisiz derslerden
başarısız olan öğrencilere verilir.
c) (S) (Süren çalışma) harf notu, bir yarıyıldan
daha uzun süren ve başarılı olarak sürdürülen bitirme çalışması ve proje
dersi için verilir.
ç) (M) (Muaf) harf notu, Üniversite dışından yatay
veya dikey geçiş yapan öğrenciler ile Üniversiteye yeni kayıt yaptıran
öğrencilerin daha önceki öğretim programlarında herhangi bir not kaydı
olmayıp başarılı olarak değerlendirilen ve denkliği ilgili yönetim kurulu
tarafından kabul edilen dersler için verilir.
(8) Tekrarlanan derste, alınan en son not
geçerlidir.
Not
ortalaması
MADDE 29
– (1) Öğrencilerin başarı durumu
her yarıyıl/yılsonunda Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından,
yarıyıl/yılsonu ve GNO’ları hesaplanarak
belirlenir. Öğrencinin bir dersten elde ettiği ağırlıklı puan, o dersin
kredi değeri ile aldığı harf notu katsayısının çarpımından elde edilir.
(2) Bir yarıyılın/yılın not ortalaması, o
yarıyıl/yılda öğrencinin aldığı derslerin ağırlıklı puanlarının toplamının,
alınan derslerin kredi değeri toplamına bölünmesi ile hesaplanır. Elde
edilen ortalama, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. Virgülden
sonraki ikinci hane, üçüncü hanenin beşten küçük olması durumunda aynen,
beş veya daha büyük olması durumunda bir fazlası alınarak tespit edilir.
(3) Ağırlıklı genel not ortalaması ise öğrencinin,
öğrenimi süresince bütün derslerden aldığı son notlar esas alınarak
hesaplanacak olan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi
toplamına bölünmesi ile bulunur. Sonuç, virgülden sonra iki hane yürütülür.
(4) Yarıyıl/yıl not ortalaması ve ağırlıklı genel
not ortalamasının hesaplanmasında, (AA) dan (FF) ye kadar verilen notlar
esas alınır. Bu sırada (D) notu da (FF) notu işlemi görür.
Onur
öğrencileri
MADDE 30 – (1) Üniversite
öğrenciliği süresince uyarma dışında disiplin cezası almamış olmak ve
program süresi içinde olmak kaydıyla, bir yarıyıl sonunda en az normal ders
yükü ile o yarıyılın akademik not ortalaması 3,50-4,00 arasında olan
öğrenciler yüksek onur öğrencisi, 3,00-3,49 arasında olan öğrenciler onur
öğrencisi sayılırlar. Ancak,
herhangi bir yarıyılda not belgesinde başarısız dersi bulunan öğrenciler
not ortalamalarını tuttursalar bile o yarıyılda onur ve yüksek onur
öğrencisi olamazlar.
Notlarda
maddi hata
MADDE 31
– (1) Öğrenciler sınav
sonuçlarına, notların ilânından itibaren en geç beş iş günü içinde ilgili dekanlığa/müdürlüğe
yazılı olarak başvurarak maddi hata itirazında bulunabilir. İlgili öğretim
elemanı, itirazı en geç bir hafta içerisinde değerlendirir ve sonucunu
ilgili birime yazılı olarak bildirir. Konu, birim yönetim kurulunda
görüşülür ve sonuç birim tarafından hem öğrenciye, hem de Öğrenci İşleri
Daire Başkanlığına bildirilir.
(2) Öğrenci tarafından bir itiraz olmaksızın
öğretim elemanı tarafından fark edilen maddi hatanın düzeltme işlemi
öğretim elemanının başvurusu üzerine ilgili akademik birim yönetim kurulu
tarafından karara bağlanarak ilgili öğrenci ile Öğrenci İşleri Daire
Başkanlığına bildirilir.
(3) Maddi hata itirazının tetkik ve değerlendirilmesi,
itirazın yapıldığı tarihten itibaren en geç on iş günü içinde
sonuçlandırılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Kayıt Dondurma, Kayıt Sildirme, İlişik Kesme ve
Mezuniyet
Kayıt
dondurma
MADDE 32
– (1) Mazereti nedeniyle
öğrenimine devam edemeyecek durumda olan öğrencilerin, ilgili akademik
birime başvurmaları halinde, ilgili yönetim kurulu kararıyla kayıtları
dondurulabilir. Kayıt dondurma bir yarıyıldan az dört yarıyıldan/iki yıldan
çok olamaz. Sağlık nedeniyle yapılacak kayıt dondurma işlemleri bu
sürelerin dışındadır. Öğrenci, kayıt dondurduğu yarıyılda öğrenimine devam
edemez ve sınavlara giremez.
(2) Ağır hastalık, kaza, doğal afetler gibi
belgelendirilebilen olağanüstü durumlar dışında öğrenime ara verme izni
başvurusu yarıyılın/yılın ilk haftası içinde yapılır.
(3) Haklı ve geçerli mazeretler şunlardır:
a) Öğrencinin, sağlık raporu ile belgelenmiş
sağlıkla ilgili mazeretlerinin olması.
b) Mahallin en büyük mülki amirince verilecek bir
belge ile belgelenmiş olması koşuluyla, tabii afetler nedeniyle öğrencinin
öğrenimine ara vermek zorunda kalmış olması.
c) Anne, baba, kardeş, eş veya çocuğunun ağır
hastalığı halinde bakacak başka kimsenin bulunmaması nedeniyle, öğrencinin
öğrenimine ara vermek zorunda olduğunu belgelendirmesi.
ç) Öğrencinin ekonomik nedenlerle öğrenimine devam
edemeyeceğini belgelendirmesi.
d) Öğrencinin tecil hakkını kaybetmesi veya
tecilinin kaldırılması suretiyle askere alınması.
e) Öğrencinin tutukluluk hali.
f) İlgili yönetim kurulunun haklı ve geçerli kabul
edeceği diğer nedenlerin ortaya çıkması.
(4) Mazereti, kayıt dondurma süresinin bitiminden
önce sona eren öğrenciler, dilekçeyle başvurdukları takdirde bir sonraki
yarıyıldan/yıldan itibaren eğitimlerine birim yönetim kurulu kararıyla
devam edebilirler.
(5) Kayıt dondurularak geçirilen süre azami öğrenim
süresinden sayılmaz.
Kayıt
sildirme
MADDE 33
– (1) Üniversiteden ayrılmak
isteyen öğrenci dilekçeyle kayıtlı olduğu birime başvurması halinde kaydını
sildirebilir. Kaydı silinen öğrenciye, ödemiş oldukları harç ve ücretler iade
edilmez. Bu yolla ayrılan öğrencinin yeniden kaydı yapılmaz.
(2) Üniversiteden ayrılanlara yazılı istekleri
halinde, öğrenim durumunu gösterir bir belge verilir.
(3) Kaydını sildiren öğrencilerin, diplomalarını ve
dosyalarındaki kendilerine ait belgeleri alabilmeleri için Üniversite
tarafından belirlenen ilişik kesme işlemlerini yapmaları şarttır.
İlişik
kesme
MADDE 34
– (1) Aşağıdaki hâllerde öğrencinin kaydı
silinerek Üniversite ile ilişiği kesilir:
a) Hakkında açılan disiplin soruşturması sonunda
yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası almış olması.
b) Kontenjan sınırlaması olmayan açık öğretim
programları hariç aynı anda iki ön lisans ya da iki lisans programına
kayıtlı öğrenci olduğunun belirlenmesi.
c) Kesin kayıt işleminin usulüne uygun yapılmadığının
veya kesin kayıt hakkı kazanılmadığının anlaşılması nedeniyle kayıt
işleminin iptal edilmesi.
(2) İlişiği kesilme durumunda olan öğrencinin kayıt
silme işlemi, ilgili birimin yönetim kurulunun kararıyla yapılır.
Mezuniyet
ve diploma
MADDE 35
– (1) Öğrencilerin kayıtlı
oldukları diploma programının öngördüğü dersleri, uygulamaları, stajları ve
benzeri çalışmaları bu Yönetmelik hükümlerine göre başarıyla tamamlamış
olmaları şarttır. İki yıllık ön lisans düzeyinde 120 AKTS, dört yıllık lisans
programları için 240 AKTS, beş yıllık lisans programları için 300 AKTS,
altı yıllık lisans programları için 360 AKTS krediyi başarıyla tamamlayarak
en az 2,00 GNO’ya sahip olan bir öğrenci mezun
olma hakkını kazanmış sayılır.
(2) Birinci fıkradaki mezuniyet şartlarını sağlayan
öğrencilere o programın lisans veya ön lisans diploması verilir. Diploma
hazırlanıncaya kadar, gerektiğinde öğrencilere geçici bir mezuniyet belgesi
verilebilir.
(3) Diplomaların şekli ve üzerinde yer alacak
bilgiler Senato tarafından düzenlenir.
(4) Lisans öğrenimlerini tamamlayamayanların ön
lisans diploması almaları veya meslek yüksekokullarına intibakları, 18/3/1989 tarihli ve 20112 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Ön
Lisans Diploması Almaları veya Meslek Yüksekokullarına İntibakları Hakkında
Yönetmelik hükümlerine göre yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yükseköğretim
kurumları arasında öğrenci değişimi
MADDE 36
– (1) Öğrenciler, Üniversite ile
yurt dışındaki veya yurt içindeki diğer yükseköğretim kurumları arasında
yapılmış Erasmus, Farabi,
Mevlana ve benzeri anlaşmalara uygun olarak, ilgili diğer yükseköğretim
kurumlarında bir veya iki yarıyıl öğrenim görebilirler.
(2) Değişim programlarına başvuru ve kabul
şartları, 18/2/2009 tarihli ve 27145 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Arasında Öğrenci ve Öğretim
Üyesi Değişim Programına İlişkin Yönetmelik ile 23/8/2011 tarihli ve 28034
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mevlana Değişim Programına İlişkin
Yönetmelik ve ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.
(3) Öğrencilerin söz konusu yükseköğretim
kurumlarında devam edecekleri ders, uygulama, staj ve benzeri faaliyetlerin,
öğrencinin kendi öğretim programındaki ders, uygulama, staj ve benzeri
faaliyetlere eşdeğerliği, danışmanın ve ilgili bölüm başkanlığının/program
danışmanının önerisiyle birim yönetim kurulu kararıyla önceden belirlenir.
(4) Öğrenciler, diğer yükseköğretim kurumunda
geçirdiği yarıyıllarda akademik takvime uygun olarak, kendi kurumuna ait
öğrenci katkı payı/öğrenim ücretini ödemek ve kayıt yenilemek zorundadır.
(5) İlgili akademik birim yönetim kurulu kararı ile
öğrencinin başarılı ve/veya başarısız olduğu derslere ait notların dönüşümü,
Senato tarafından belirlenen başarı notu derecelerinin puan ve harf
karşılıkları ile not aralıkları esas alınarak gerçekleştirilir; bu notlar
kendi öğretim programındaki eşdeğer derslere ait olarak not belgesinde
gösterilir.
(6) Öğrenci, anlaşmalı diğer yükseköğretim
kurumunda alıp başarısız olduğu derslere karşılık olan, kendi öğretim
programındaki eşdeğer derslerden de başarısız olmuş sayılır.
(7) Öğrencinin anlaşmalı diğer yükseköğretim
kurumunda geçirdiği yarıyıllar öğrenim süresinden sayılır.
(8) Aynı mübadele kapsamında, mübadil üniversiteden
gelen öğrencilere de Üniversitede okudukları süre içerisinde bu Yönetmelik
hükümleri uygulanır ve aldıkları dersler için kendilerine not belgesi
verilir.
Özel
öğrenci
MADDE 37
– (1) Üniversitenin kayıtlı
öğrencileri, diğer yükseköğretim kurumlarında özel öğrenci olarak öğrenim
görebilecekleri gibi, diğer yükseköğretim kurumlarının kayıtlı öğrencileri
de Üniversitede özel öğrenci olarak öğrenim görebilirler.
(2) Özel öğrencilerle ilgili işlemler, Senato
tarafından belirlenen esaslara göre ilgili yönetim kurulu kararı ile
yapılır.
Öğrenci
katkı payı/öğrenim ücreti
MADDE 38
– (1) 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesi ve diğer ilgili mevzuat hükümleri uyarınca
belirlenen katkı payları/öğrenim ücretleri dönem başlarında akademik
takvimde belirtilen tarihlerde ödenir. Mazereti ilgili birim yönetim
kurulunca kabul edilenler hariç süresi içinde katkı payını/öğrenim ücretini
ödemeyen bir öğrenci o dönem için kayıt yaptıramaz/yeniletemez ve
öğrencilik haklarından yararlanamaz. Öğrencinin katkı payını veya öğrenim
ücretini ödemediği yarıyıllar/yıllar, öğrenim süresinden sayılır.
(2) Eğitim-öğretim başladıktan sonra katkı
payını/öğrenim ücretini yatırmış olan fakat Üniversiteden ayrılan,
çıkarılan, kaydı silinen veya mezun olan öğrenciye o yarıyılda ödemiş
olduğu katkı payı/öğrenim ücreti iade edilmez.
(3) Mezuniyeti için üç dersi ve/veya stajı kalan
öğrenci bir sonraki akademik yılın başına kadar bu çalışmalarını
tamamlamalıdır. Aksi takdirde öğrencilik haklarından yararlanabilmesi için
katkı payını/öğrenim ücretini ödemesi gerekir.
Telafi
dersi
MADDE 39 – (1) Sportif,
kültürel ve bilimsel faaliyetler gibi alanlarda görevlendirilen, izin
verilen veya sağlık mazeretleri nedeniyle derslerini program dâhilinde
veremeyen öğretim elemanları, mazeretlerinin/izinlerinin bitimini takip
eden beş iş günü içerisinde dekanlığa/müdürlüğe yazılı olarak bilgi vermek
ve öğrenciye duyurmak suretiyle birim yönetim kurulu kararı ile telafi
dersi yapabilir.
Tebligat
ve adres bildirme
MADDE 40
– (1) Her türlü tebligat,
öğrencinin Üniversiteye kayıt sırasında bildirdiği adrese taahhütlü olarak
yapılmak, Üniversite tarafından verilen e-posta adresine iletilmek veya
Üniversitede ilân edilmek suretiyle tamamlanmış sayılır.
(2) Üniversiteye kaydolurken bildirdikleri adresi
değiştirdikleri halde bu durumu fakültenin/yüksekokulun ilgili birimlerine
bildirmemiş bulunan veya vermiş oldukları adreste eksiklik veya yanlışlık
olan öğrencilerin Üniversitedeki mevcut adreslerine tebligatın gönderilmesi
halinde kendilerine tebligat yapılmış sayılır.
Disiplin
MADDE 41
– (1) Öğrenci disiplin işlemleri, 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine
göre yürütülür. Herhangi bir sebeple geçici uzaklaştırma cezası alan
öğrenciler bu süre içinde eğitim-öğretime, sosyal faaliyetlere katılamazlar
ve Üniversitenin tesislerine giremezler.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 42
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde ilgili diğer mevzuat hükümleri ile YÖK, Senato ve
birimlerin ilgili kurullarının kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 43
– (1) 18/11/2018
tarihli ve 30599 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Tarsus Üniversitesi Ön Lisans
ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Daha önce
kayıt olmuş öğrenciler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 2019-2020
eğitim-öğretim yılından önce Üniversiteye kayıt yaptıran öğrenciler hakkında
tabi oldukları önceki mevzuat hükümleri uygulanmaya devam eder.
(2) 2547 sayılı Kanunun geçici 67 nci maddesinin yürürlüğe girdiği tarihte Üniversiteye kayıtlı
olan öğrenciler bakımından azami öğrenim sürelerinin hesaplanmasında
2014-2015 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılı esas alınır.
Yürürlük
MADDE 44
– (1) Bu Yönetmelik 2019-2020
eğitim-öğretim yılı başından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 45
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Tarsus Üniversitesi Rektörü yürütür.
|